تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/12/16 - 09:21
کد خبر: 426294

در بیانیه جنبش دانشجویی مطرح شد؛

بیانیه ۳۲ دفتر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در خصوص مذاکرات وین/ هیئت مذاکره کننده به توصیه‌های ۹ بندی رهبری پایبند باشند

بیانیه ۳۲ دفتر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در خصوص مذاکرات وین/ هیئت مذاکره کننده به توصیه‌های ۹ بندی  رهبری پایبند باشند

اما مذاکرات خود تهدیدی است که می‌توان آن را به فرصت مبدل نمود؛ که البته این به خودی خود امکان پذیر نیست مگر با پیروی از اصول و خط مشی‌های تعریف و ابلاغ شده از سوی رهبری معظم انقلاب که امری واجب است و تخطی از آن قابل پذیرش نمی‌باشد و توصیه‌های نه بندی امام انقلاب به تیم مذاکره کننده در ۱۹/۰۵/۹۴ که همان خواسته‌های ملت ایران و جنبش دانشجویی است؛ که شایسته است هیئت مذاکره کننده این بند‌ها را پیش از هر توافقی مطالعه نمایند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ۳۲ دفتر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های کشور با صدور بیانیه‌ای در خصوص مذاکرات وین اعلام کردند: جامعه دانشجویی هیچ عهد اخوتی با هیچ دولتی نبسته است و در صورت هر گونه تخطی و اقدامی که منافع ملی را مورد تهدید قرار دهد سکوت نخواهد کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: خبر‌ها حاکی از آن است که مذاکرات احیای برجام روز‌های پایانی خود را طی می‌کند و طرفین مذاکره بیش از پیش به توافق نهایی نزدیک گشته اند؛ اما با وجود تجربیات تلخ دولت‌های پیشین و نتایج ناخوشایندی که از آن توافقات  به سبب بدعهدی‌های غرب  و به حراج گذاشتن منافع ملی در قبال پاره‌ی اندکی وعده‌ی تو خالی حاصل گردید و آشنایی که از ماهیت غرب وجود دارد و حضرت آقا مکرراً روی آن تأکید کرده اند و آن هم خوی سلطه طلبی و استعماری غرب است، جامعه‌ی نخبگانی و دانشگاهی و مردم ایران را نگران کرده است که توافق احتمالی در مذاکرات وین برای احیای برجام به سرنوشت دیگر توافقات انجامی با غرب بدل گردد.

متن این بیانیه تفصیلی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در مورد همین مذاکرات اخیر هم بد نیست یک جمله‌ای گفته بشود؛ آقایان هم غالباً در جریان مسائل هستید. در همین مذاکراتی که اخیراً در جریان بود، خب این همه دیپلمات‌های ما زحمت کشیدند، بعضی از دیپلمات‌هایمان واقعاً در این قضیّه خوب ظاهر شدند، [امّا]آمریکایی‌ها بر سر موضع عنادآمیز خودشان محکم ایستادند و یک قدم جلو نیامدند. روی کاغذ یا در مقام وعده میگویند بله، ما تحریم‌ها را برمیداریم، [امّا]برنداشتند و برنمیدارند هم؛ شرط میگذارند؛ میگویند اگر میخواهید تحریم‌ها برداشته بشود، باید الان در همین توافق یک جمله‌ای را بگنجانید که این جمله به معنای آن باشد که بعداً باید درباره‌ی این موضوعات با شما صحبت کنیم و توافق کنیم؛ اگر چنانچه این جمله را نگنجانید ما الان با همدیگر توافقی نخواهیم داشت. این جمله چیست؟ این جمله یک بهانه‌ای است برای مداخلات بعدی؛ درباره‌ی خود برجام، تمدید برجام، درباره‌ی مسائل گوناگون، درباره‌ی موشک، درباره‌ی منطقه، که اگر شما بعداً گفتید که نه من در این مورد بحث نمیکنم یا مثلاً سیاست کشور اجازه نمیدهد یا مجلس اجازه نمیدهد، خواهند گفت خیلی خب شما نقض کردید، پس هیچ، توافق بی‌توافق. الان روش این‌ها و سیاست این‌ها این است؛ کاملاً ناجوانمردانه و خباثت‌آلود برخورد میکنند و هیچ اِبائی هم از اینکه آنچه را قول دادند نقض کنند ندارند؛ هیچ.

یک بار توافق‌ها را نقض کردند و کاملاً بی‌هزینه نقض کردند؛ و الان هم که [به آنها] گفته میشود شما بایستی قول بدهید، تضمین بدهید که نقض نمیکنید، میگویند نه، ما تضمین نمیدهیم؛ این را الان صریح به دوستان ما و به دیپلمات‌های ما میگویند که ما تضمین نمیدهیم نقض نکنیم؛ نمیتوانیم چنین تضمینی بدهیم. این‌ها این جوری هستند. این تجربه است؛ این تجربه [است برای]دولت آینده، دولتمردان آینده، مردان فعّال در صحنه؛ مردان فعّال در صحنه‌ی سیاسی -ممکن است کسی جزو مسئولین دولتی هم نباشد، امّا در عرصه‌ی سیاسی فعّال باشد- باید همیشه این را در نظر داشته باشند؛ این تجربه‌ی بسیار مهمّی است که ما در این دولت و همیشه -البتّه این تجربه را این دولت بیشتر داشت- پیدا کردیم و فهمیدیم.

بیانات مقام معظم رهبری در آخرین دیدار رئیس جمهور و هیئت دولت دوازدهم ۰۶/۰۵/۱۴۰۰

ملت غیور و قهرمان ایران در بهمن ماه سال ۵۷ تصمیم گرفتند تا برای احیای عزت و غرور ملی، استقلال، آزادی، جمهوریت و بطور اعم اسلام و ایران به پا خیزند و تشکیلات یک نظام فاسد، وابسته و عملاً دشمن و دین و خدا را بر چینند و نظامی بر پایه دین و دستورات الهی را بنا نهادند؛ البته این قیام برای این ملت رنج دیده و مستضعف به بهای گزافی تمام شد؛ چه بسیار جان‌ها و مال‌هایی که فدای پیروزی این انقلاب نشد، چه بسیار پدران و مادرانی که برای سربلندی، صیانت و تعالی این نظام مقدس همچنان چشم شان به در دوخته شده که شاید جوانک رعنایشان بازگردد، چه بسیار پدرانی که به سبب مشکلات اقتصادی‌ای که دشمنان اسلام و انسانیت برای توقف و از بین بردن این حرکت عظیم پدیدآورده بودند، نزد خانواده شان شرمنده و سرافکنده شدند، ولی بخاطر اسلام و ایران خم به ابروی خود نیاوردند و سختی‌ها و مصائبی را در چهل و سه سال عمر انقلاب تحمل کردند که در دنیا کم نظیر و چه بسا بی نظیر باشد که ملتی در یک بازه‌ی زمانی چهل ساله، چنین بلایا و فشار‌هایی را متحمل گردد، ولی همچنان با وجود افزایش فشار سهمگین دشمنان داخلی و خارجی، محکم و استوار پای آرمان‌های انقلاب، امامین انقلاب و اسلام ایستاده باشند. این ملت برای این آرمان‌ها انقلاب کرده و هزینه‌های بسیاری نیز داده است و خواهد داد.

فلذا مسئولین امر بدانند که این ملت برای آرمان‌های انقلاب هزینه‌های بسیار داده است و برای حفظ آنان باز هم هزینه خواهد داد، پس گمان نکنند که می‌توانند که این ارزش‌ها و آرمان‌ها را به بهای اندک و ناچیز وعده‌های نقد اقتصادی غرب زیر پا بگذارند، البته که وضع موجود اصلاً و ابداً مورد رضایت و قابل قبول نمی‌باشد و حق این ملت این شرایط اقتصادی و معیشتی نیست که البته مسبب آن کم خردی و بی تدبیری مسئولان داخلی‌ای است که معیشت مردم را گروگان مذاکرات با غرب و پیش برد اهداف سیاسی خود گرفته بود و باید دانست که مشکلات کشور تنها به دست جوانان و نخبگان این مرز و بوم قابل حل است و لاغیر و آنجاست که خود به خود تحریم‌های غرب بی ثمر گشته و آن‌ها ناچار به لغو آن خواهند بود.

این شرایط اقتصادی و معیشتی نیست که البته مسبب آن کم خردی و بی تدبیری مسئولان داخلی‌ای است که معیشت مردم را گروگان مذاکرات با غرب و پیش برد اهداف سیاسی خود گرفته بود و باید دانست که مشکلات کشور تنها به دست جوانان و نخبگان این مرز و بوم قابل حل است و لاغیر و آنجاست که خود به خود تحریم‌های غرب بی ثمر گشته و آن‌ها ناچار به لغو آن خواهند بود. زیرا تجربه ثابت کرده است که هرجا که مقاومت کردیم، دستاورد‌های عظیمی کسب نمودیم، ولی هرجا که پا پس کشیده ایم آن‌ها حریص‌تر و وحشی‌تر شده اند.

خبر‌ها حاکی از آن است که مذاکرات احیای برجام روز‌های پایانی خود را طی می‌کند و طرفین مذاکره بیش از پیش به توافق نهایی نزدیک گشته اند؛ اما با وجود تجربیات تلخ دولت‌های پیشین و نتایج ناخوشایندی که از آن توافقات  به سبب بدعهدی‌های غرب  و به حراج گذاشتن منافع ملی در قبال پاره‌ی اندکی وعده‌ی تو خالی حاصل گردید و آشنایی که از ماهیت غرب وجود دارد و حضرت آقا مکرراً روی آن تأکید کرده اند و آن هم خوی سلطه طلبی و استعماری غرب است، جامعه‌ی نخبگانی و دانشگاهی و مردم ایران را نگران کرده است که توافق احتمالی در مذاکرات وین برای احیای برجام به سرنوشت دیگر توافقات انجامی با غرب بدل گردد.

لزوم ارتباط و تعامل با جهان کاملاً قابل درک است و برای تبدیل شدن به یک کشور پویا و سرزنده و موفق می‌بایست تعاملات گوناگونی در عرصه‌های مختلف با جهان داشته باشیم، ولی متاسفانه آنچه که دیده شده و تجربه ثابت کرده است این است که هر زمانی کشور راه‌های دور زدن تحریم‌ها و اینکه چگونه بتواند گلیم خود را تحت سخت‌ترین و سنگین‌ترین فشار‌ها از آب بیرون بکشد را آموخته و قدم‌هایی را در بی اثر کردن این فشار‌ها و تحریم‌ها برداشته و افق‌های تازه‌ای را پیش روی خود گشوده، غرب با فریب، حیله، وعده‌های دروغین و با مطرح و برجسته کردن مذاکرات و گره زدن تمامی مشکلات مردم و کشور به مذاکرات و القای این موضوع در اذهان مردم و مسئولین، کشور را از حرکت رو به جلوی خود بازداشته و ما را به همراه مشکلات بیشتری به عقب رانده است.

پس این نکته در مذاکرات اهمیت دارد که باید توافقی که حاصل می‌گردد، تأمین کننده منافع ملت ایران باشد و در آن از هیچ یک خطوط قرمز نظام و رهبری عظیم الشأن انقلاب تخطی نگردد؛ ولی از آنجایی که ذات آمریکا دشمنی با جمهوری اسلامی است و هیچ حرکتی که به نفع ما باشد صورت نمی‌دهد و اصلاً قائل به مذاکره‌ی برد-برد نمی‌باشد و صرفاً هدف او ساقط کردن تنها نظام حامی حق و یا تغییر ماهیت آن به نظامی وابسته و سگ دست آموز خودش است تا همچون کشور‌های مرتجع منطقه اهداف و سیاست‌های خود را در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا پیاده نماید، در نتیجه هر توافقی به هر شکلی و هر اندازه هم که منافع ما را تأمین کند، ولی اگر تضمین معتبر و کافی را نداشته باشد، صرفاً اتلاف وقت و معطل نگاه داشتن معضلات کشور و گروگان گرفتن مشکلات مردم برای پیش برد اهداف سیاسی است؛ چنانکه هنوز با آنکه توافقی صورت نگرفته، سناتور‌های جمهوری خواه سنا عمر هر توافقی را تا پایان دولت دموکرات‌ها اعلام می‌کنندکه یعنی هر توافقی هم که صورت پذیرد و با خوش بینی محض به اجرا هم درآید صرفاً تا پایان این دولت در آمریکا دوام خواهد داشت.

۹

اما مذاکرات خود تهدیدی است که می‌توان آن را به فرصت مبدل نمود؛ که البته این به خودی خود امکان پذیر نیست مگر با پیروی از اصول و خط مشی‌های تعریف و ابلاغ شده از سوی رهبری معظم انقلاب که امری واجب است و تخطی از آن قابل پذیرش نمی‌باشد و توصیه‌های نه بندی امام انقلاب به تیم مذاکره کننده در ۱۹/۰۵/۹۴ که همان خواسته‌های ملت ایران و جنبش دانشجویی است؛ که شایسته است هیئت مذاکره کننده این بند‌ها را پیش از هر توافقی مطالعه نمایند.

البته پس از گذشت قریب به شش سال که از ابلاغ دستورات نه بندی توسط رهبری می‌گذرد که البته تقریباً هیچ یک از این بند‌ها عملیاتی نگردید و هزینه سنگین آن را ملت ایران و رهبری انقلاب مجبور به پرداخت شدند، موضوعات جدید، دغدغه‌ها و مطالباتی نو پیرامون مذاکرات وین در جامعه دانشجویی و همچنین مردم عزیز ایران شکل گرفته و لحاظ نمودن این نکات ضروری است:

۱. گرفتن تضمین‌های کافی و قانون شدن و تصویب شدن هر توافقی در اتحادیه اروپا و مجلسین آمریکا و لازم الاجرا بودن آن برای هر دولتی که در رأس قدرت است.

۲. با توجه به این موضوع که دولت آمریکا از برجام خارج شده است، می‌بایست تدابیری اندیشه گردد تا خروج هر کشوری از توافق صورت گرفته با هزینه‌های سنگین و بازدارنده علیه طرف خاطی همراه باشد و شروطی و تضمین‌هایی در متن توافق اعمال گردد که عملاً هیچ کشوری من جمله آمریکا و غرب از توافق حاصله خارج نگردد.

۳. هنگامی که آمریکا بدون پرداخت تقریباً هیچ هزینه‌ای از توافق هسته‌ای خارج گردید، هزینه‌ها و مشکلات عدیده‌ای را به ملت ایران وارد نمود؛ حال که قصد بازگشت به توافق را دارد بایستی غرامت خسارت‌های وارد شده به کشور، چه مادی و چه معنوی را بپردازد.

۴. نباید اجازه داده شود که بازگشت آمریکا به توافق موجب تعطیلی و توقف صنعت هسته‌ای کشور که حق مسلم ملت ایران است، شود و دوباره با نابودی زیرساخت‌های هسته‌ای کشور، صنعت هسته‌ای را برای چند سال عقب براند.

۵. باید تمامی تحریم‌هایی که علیه ملت ایران وضع گردیده است، لغو نصب گردد و دوباره هیچ تحریم لغوی‌ای در عنوان‌های دیگری، چون حقوق بشر و آزادی بیان  و ... بازنگردد.

۶. می‌بایست دقت شود که تضمین و راستی آزمایی گردد که پس از توافق هیچگونه تحریمی به هر عنوانی بر علیه ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران اعمال نگردد.

۷. لغو نصب قانون‌های کاتسا، ایسا، یوترن و کانورژن در مجلسین سنا و کنگره که علیه ایران وضع گردیده است.

۸. عدم تمدید و لغو نصب وضعیت فوق العاده‌ی آمریکا نسبت به ایران که به تازگی هم توسط رئیس جمهور جنایتکار آمریکا تمدید گردید.

۹. قبل از هرگونه عمل به تعهدات مورد توافق از سوی هیئت ایرانی می‌بایست راستی آزمایی صورت پذیرد و بررسی گردد که چقدر عمل به تعهدات از سوی آمریکا در زندگی مردم ثمربخش بوده است.

۱۰. قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران که توسط مجلس شورای اسلامی که همان وکلا و نمایندگان مردم هستند و مورد حمایت رهبری نیز قرار گرفت، حتماً در تمامی بند‌ها و مراحل توافق می‌بایست از آن پیروی کرد و تخطی و نادیده گرفتن آن مغایر با منافع ملی بوده و باید به شدت از این امر پرهیز گردد.

۱۱. اخراج افرادی از هیئت مذاکره کننده که بانیان وضع موجود و دست اندرکاران وقوع فاجعه‌ی  برجام بوده اند که متأسفانه دیده می‌شود همچنان در تیم مذاکره کننده حضور جدی و تأثیر گذاری دارند و تفکر هر توافقی که حتی بد هم باشد بهتر از توافق نکردن است را حاکم نموده است و این  نشان  از ثابت بودن مبنا و افراد مذاکرات نسبت به دولت سابق دارد که باتوجه به کنار گذاشتن برخی نیرو‌های مخلص و انقلابی از هیئت مذاکره کننده  نوید از برجامی دیگر دارد.

۱۲. به وعده‌ها و دستاورد‌های کوچک، خرد و پیش پا افتاده در مذاکرات قانع نباشید و با توقعات حداکثری مذاکره کنید.

۱۳. در مذاکرات از موضع قدرت وارد شوید و به دشمنان این مرز و بوم باج ندهید؛ چرا که در وضع موجود هر توافق بدی تنفسی برای آمریکای رو به زوال و افول است.

۱۴. شفاف نمودن تمامی دستاورد‌ها و بند‌های توافق و پاسخگویی به ملت و جامعه‌ی نخبگانی و جلوگیری از بروز سوءاستفاده‌های سیاسی و حزبی در داخل و خارج از کشور از توافق صورت گرفته.

۱۵. تضمینی گرفته شود که در صورت بازگشت آمریکا به برجام، کشور‌های غربی از مکانیسم ماشه علیه ایران استفاده نخواهند کرد.

۱۶. شناسایی مشتری برای طرف غربی توسط خودشان صورت پذیرد و شناسایی مشتری در توافق صورت گرفته می‌بایست برای طرف ایرانی حتماً توسط بانک‌های ایرانی و طرف ایرانی صورت پذیرد.

۱۷. تأثیر تمام تحریم‌های لغو شده باید بصورت مشهود در زندگی مردم دیده شود، چراکه تنها هدف این مذاکرات، بهتر شدن وضع زندگی مردم است.

۱۸. در صورتی که آمریکا و غرب برای چندمین بار متوالی به تعهدات خود عمل نکردند و به آن پایبند نبودند، تدابیری اندیشه گردد تا بلافاصله ایران نیز به شرایط پیش از توافق برگردد و فعالیتهایی، چون غنی سازی بالای ۵٪ را از سرگیرد و نظارت‌های فراپادمانی  آژانس را نیز متوقف نماید.

شایان ذکر است که رعایت تمامی خطوط قرمز رهبری و ملت رعایت گردد و جنبش دانشجویی هیچ عهد اخوتی با هیچ دولتی نبسته است و در صورت هرگونه تخطی و اقدامی که منافع ملی را مورد تهدید قرار دهد، سکوت نخواهد کرد و در راستای منویات مقام معظم رهبری و پاسداری از منافع ملت ایران از هرگونه تلاشی دریغ نخواهد نمود؛

و من الله توفیق.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجمع دانشجویان دانشگاههای تبریز در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی
بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top